En outtröttlig miljonär

Nästan 44 000 liter diesel har hällts i den sandfärgade Dacia Logan MVC, som sedan 2014 körts som på danska Sønderjylland. Och det är inte för att tanken har läckt. Bilen har körts över 1 miljon kilometer – eller motsvarande 25 gånger runt jorden – och är fortfarande i drift. 

Det finns många åsikter om Dacia. De som är mindre positiva har sällan kört eller ägt en Dacia. Daciakunderna har en hög lojalitet och äger ofta sina bilar betydligt mycket längre än den genomsnittliga bilkunden. Bilarna möter kundens behov, har ingen onödig utrustning, och är robust byggda för att tåla att användas.  Prismässigt erbjuder Dacia oslagbart mycket för pengarna och vilket gör en ny Dacia till en möjlighet även för begagnat köparen. 

70 Dacia i bilparken

En av dem som älskar Dacia är Helle Linnerup. Hon och hennes man bor i Danmark och äger Vinderup Taxi och TEA STRUER APS, som har hela sjuttio Dacia Logan MCV i sin bilpark. Bilarna har sedan 2014 körts som Flextrafik-fordon (en slags färdtjänst) på Mellan- och Sydjylland samt på Fyn. Utanför företagets lokaler står flera Dacia Logan MCV – men en av dem har körts längre än de andra.

      Alla Dacia vi har har gått mellan 800 - 900 000 kilometer, men den här bilen har gått en miljon kilometer, säger ägaren Helle Linnerup och visar vägen till "miljonären". 


      Titta in, säger hon och öppnar dörren. " De där sätena. Inte ett stygn har gått upp och det är riktigt fint inuti. Och, om man tittar på den utifrån så finns det inte en antydan till rost heller, det är verkligen imponerande.

En outröttlig motor

Med över en miljon körda kilometer skulle man kunna tro att det lagts mycket pengar på att underhåll. Men inte heller här finns det något att anmärka på

      Som ni kan se på klistermärket här i vindrutan besiktigades den i februari 2023. Den nyaste delen av bilen är kopplingen. Den byttes första gången när bilen hade gått  936 000 kilometer, så den är som ny, säger Helle Linnerup. 

 

Helles man, Ehlers Schytt, är utbildad mekaniker och är den som har hand om bilarnas löpande underhåll.

      För det första har den Renaults fantastiska 1,5 liters dieselmotor, som är känd som nästan outröttlig. Bilens svagaste länk är något så enkelt som ljusbrytaren, som vanligtvis byts ut var 100 000:e km. Men annars är det bara vanliga slitdelar som vi har bytt ut. Och här är det viktigt att betona att vi alltid har använt originaldelarna från Dacia. Det är det enda som fungerar. Kvaliteten på vattenpumpen och kamremmen ligger ljusår före jämfört med tredjeparts delar. Generellt sett är Dacia bara en no-nonsense bil, säger Ehlers Schytt torrt. 

Dacia i Danmark har fått en ny bil

Även om den sandfärgade Dacian fungerar felfritt, är det trots allt snart dags att byta bil. På frågan om vad som händer med ”miljonären” kommer svaret snabbt från Ehlert.

– Vi tyckte att Dacia borde ha den.

Och så nu är marknadsavdelningen på Dacia Danmark ägare till den Dacia i Danmark som (kanske) har körts längst av alla. Miljonären kommer att vårdas ömt och ställas ut i samband med olika kundaktiviteter. Ett rullande bevis på Dacias kompromisslösa hängivenhet till att erbjuda bilar robusta bilar, fokuserade på det väsentliga, till ett oslagbart pris.