WLTP

Introduktion till den nya förordningen.

Minska bränsleförbrukning och utsläpp

  • Dacia Duster orange

Dacia och WLTP

Vi erbjuder attraktiva bilar av hög kvalitet med pålitlig och effektiv teknik. Våra fordon är utrustade med tekniker som delas i hela Groupe Renault och drar därmed nytta av sin expertis för att minska bränsleförbrukningen och utsläppen.

 

Dacia erbjuder vi dig en rad lösningar och teknologier som syftar till att minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen före, under och efter körning, samtidigt som du optimerar användningen av ditt fordon.

 

Regleringen förändras och vi spelar en roll i dessa förändringar. Det börjar med att ta hänsyn till det . Det nya nya Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP)-protokoll gör det möjligt för konsumenterna att få tillgång till bränsleförbrukning och förorenande utsläppsdata som återspeglar den dagliga användningen av deras fordon med mycket mer noggrannhet.

Förstå förändringarna i bestämmelserna: WLTP och RDE

Youtube är inaktiverat. Tillåt sociala medier cookies för att se videoinnehållet.Hantera cookies

WLTP trädde i kraft den 1 september 2017 och ersätter gradvis NEDC-protokollet (New European Driving Cycle). Utöver det här nya protokollet så finns det ett till: RDE (Real Driving Emissions). De ger tillgång till förbruknings- och utsläppsresultat som speglar den faktiska vardagliga användningen. Titta på den här videon för mer information.

  • WLTP – certifieringsprotokoll

Certifieringsprotokoll

Det är en serie obligatoriska tester som certifierar att alla bilar som är nya på marknaden följer alla bestämmelser. Målet är att kontrollera att alla bilar uppfyller kraven i gällande utsläppsstandarder. Den standard som gäller idag är Euro 6.

 

Testerna utförs i ett laboratorium av oberoende organ (till exempel UTAC i Frankrike).

 

De baseras på standardiserade körcykler (sträcka, hastighet, utrustning, temperatur och så vidare) och mäter föroreningar, koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning för bilar med förbränningsmotorer. Utifrån dessa mätningar går det sedan att jämföra prestanda mellan modeller från olika tillverkare. Idag publiceras dessa uppgifter i broschyrer och på tillverkarnas webbplatser.

  • Alternativ bild C29

Från NEDC till WLTP

Före september 2017 var NEDC-laboratorietestet – ett riktmärke sedan 1990-talet – det certifieringsprotokoll som gällde. Det här protokollet blev förlegat eftersom det inte hängde med i fordonsutvecklingen. NEDC ersattes gradvis av WLTP.

 

Vad är då skillnaden mellan de två protokollen? Till att börja med har WLTP en längre och mer exakt körcykel än NEDC. Testhastigheterna är högre, temperaturområdet bredare och all bilens utrustning beaktas (se nedan). Kort sagt ger dessa förbättringar resultat som är mycket närmare den vardagliga körningen i verkligheten.

Jämförelse mellan NEDC och WLTP

NEDC

Egenskaper
  • Cykellängd (min): 20
  • Avstånd (km): 11
  • Snitthastighet (km/h): 34
  • Maxhastighet (km/h): 120
  • % av tiden som bilen står stilla: 24

 

Resultat:

Testresultaten är långt från verkliga användningsförhållanden.

Ett resultat per modell/motor/växellåda.

 

Jämförelse mellan NEDC och WLTP

WLTP

Egenskaper
  • Cykellängd (min): 30
  • Avstånd (km): 23
  • Snitthastighet (km/h): 47
  • Maxhastighet (km/h): 131
  • % av tiden som bilen står stilla: 13


Resultat:

Testresultaten är närmare verkliga användningsförhållanden.

Ett lägsta och högsta resultat för varje modell/motor/växellåda.

Eftersom testerna är närmare verkliga användningsförhållanden kan de visa högre bränsleförbrukning och utsläpp än informationen i broschyren. Den faktiska dagliga förbrukningen påverkas dock inte. Det är helt enkelt en mer exakt spegling av bränsleförbrukning och utsläpp som, enligt WLTP, beaktar den specifika biltypen utöver den valda utrustningen och tillvalen. Dessutom utvärderas mätningen baserat på en rad resultat som registreras under testet. En bilmodell får därför flera värden som baseras på dess utrustning och tillval, till skillnad från ett enda resultat per modell med NEDC-protokollet.

  • RDE (Real Driving Emissions)

RDE (Real Driving Emissions)

Även om förhållandena för WLTP-testcyklerna är strängare än de för NEDC-protokollet, så beaktas ändå inte alla parametrar för en bils verkliga användning. Det är där som RDE-testet (Real Driving Emissions) kommer in i bilden.

 

Det här testet utförs under verkliga körförhållanden och kompletterar WLTP-certifieringen genom att verifiera en bils faktiska utsläppsnivåer.

 

Groupe Renault har redan börjat förse sina kunder med resultaten från RDE-utsläppstester för nya bilar registrerade efter maj 2016. Mer information hittar du på grouperenault.com/RDE.

Från 2017 till 2019

Från september 2017 till september 2018 måste alla bilar som är nya på marknaden (ny modell/motor) certifieras enligt WLTP-testet.

 

Från september 2018 måste alla nya bilar som säljs hos återförsäljare vara WLTP-certifierade.

 

För att göra processen enklare har myndigheterna av hänsyn till kunderna ombett alla tillverkare att fortsätta kommunicera endast NEDC-resultaten från september 2017 fram till slutet av 2018. Därför måste resultaten för alla WLTP-certifierade bilar konverteras till sina NEDC-motsvarigheter fram till början av 2019.

 

Från och med januari 2019 kommer alla publicerade uppgifter endast att vara WLTP-värden.

Från januari 2020

Parallellt med implementeringen av WLTP-certifieringsprotokollet utvecklas steg för steg den utsläppsstandard som bilar måste följa för att minska deras miljöpåverkan. Det kommer att mynna ut i införandet av Euro 6D-standarden i januari 2020.

  • Certification protocol

Vad WLTP innebär för dig

Det är viktigt att förstå att både fordonets prestanda och faktiska bränsleförbrukning inte påverkas, oavsett certifieringsprotokoll som följts.


Emellertid kommer koldioxidnivåerna och bränsleförbrukningsdata som tillverkare publicerar naturligtvis att öka, eftersom det nya WLTP-protokollet bättre återspeglar fordonets vardagliga användning.


Enkelt uttryckt är WLTP mer exakt än NEDC, men det ändrar inte den faktiska prestandan eller förbrukningen för något fordon

Våra åtaganden

Vi ger dig tydlig information om bränsleförbrukningen för din bil.

  • Dacia – WLTP

Transparens och enkelhet har alltid varit Dacias vägledande principer.

I början av 2018 lanserade Dacia därför de första bilarna som är certifierade enligt den nya proceduren. Och från och med början av september 2018 kommer alla nya Dacia-bilar som säljs i våra nätverk att vara WLTP-certifierade.

Vår webbplats och dess partners använder cookies för att förbättra din upplevelse på denna webbplats, för att visa dig reklam och personligt och/eller geolokaliserat innehåll och för att låta dig integrera med vårt innehåll via sociala nätverk. Du kan när som helst ändra dina val när genom att gå till avsnittet ”Cookies” på vår webbplats

läs mer